strepen

Bezoek aan onze nieuwe post en bestaande posten

We hadden er al lang naar toe geleefd en eindelijk was het dan zover, 6 maart 2024 weer naar het mooie Gambia. Zoveel lieve mensen die zeker zo hier en daar een steuntje nodig zijn. We hadden van te voren afgesproken, we zouden deze keer met het gehele bestuur gaan. (En gezien bezetting en werkdruk was dat op zich al een uitdaging) De aanleiding was natuurlijk de oplevering van de nieuwbouw in Kerr Njugary en uiteraard wilden we tevens graag even kijken op de andere locaties.

De aannemer van Kerr Njugary had ruim van te voren aangegeven ergens begin/halverwege Maart 2024 te willen opleveren.  Op 6 maart zijn we vertrokken. We werden op het vliegveld van Banjul afgehaald door Moudou, onze vaste en zeer betrouwbare taxichauffeur. Het gebruikelijke ritueel, hotelkamer in gebruik nemen, geld wisselen en even wat eten en afspraken maken voor de volgende dag.

De 7e maart hebben we onze man in Gambia: Lamin, bezocht op zijn werk als beveiliger op een vis en warenmarkt. Prachtig om te zien hoe daar de handel gaat. We hebben zijn nieuwe werkgever gesproken en uitgebreid verteld over datgene wat wij, maar vooral Lamin, voor zijn land en mede Gambianen doet. Uiteindelijk was zij hierover zo enthousiast dat ze Lamin voor de rest van ons bezoek betaald verlof gaf. (Een zeer ongebruikelijke actie in Gambia).

Na ons bezoek hebben we Lamin meegenomen naar het hotel om de planning te bespreken voor de rest van de week en de laatste ontwikkelingen in Kerr Njugary door te nemen. Daarna eten en op tijd naar bed. We moeten in Banjul de volgende ochtend de Gambia rivier oversteken en we weten dat er alleen voor langere tijd alleen een klein pontje vaart...

Die hebben we dus de volgende ochtend gemist. De enige optie als je niet wilt wachten, overgaan met een local boot. Gezien het weer geen slechte optie, maar enige improvisatievermogen en moed is nodig.

Aan de overkant worden we opgepikt door de RHD (Regionale Helath Director) en zijn chauffeur. Ze brengen ons met een 4x4 naar Kerr Njugary.  (Met 9 personen in deze 4x4 was lekker krap).                  Om te weten hoe het verder verliep in Kerr Njugary klik hier

Nadat we in Kerr Njugary hebben overnacht en alles besproken gingen we weer terug en werden we uitgezwaaid door Aisha en een groot deel van de bevolking. Aisha is een zeer enthousiaste dame uit het dorp die rondom de inrichting en opstart op dit moment de kar daar trekt.  Aangekomen bij het pontje, was er weer geen ferry beschikbaar. We besloten weer een local boot te nemen..... Omdat we de heenreis relatief duur vonden namen we nu geen "eigen local boot" en in plaats van met zeven personen, wat wij al redelijk vonden, zaten we nu met 45 personen op dezelfde boot. U leest dit, dus we hebben het gehaald maar we maken zeker een volgende keer een andere keus. Wij weten nu hoe bootvluchtelingen zich kunnen voelen. Na terugkomst bij het hotel, even opfrissen en weer wat eten bij "Justice" een lekker hapje eten.

De 10e maart hadden we in principe gepland als rustdag. Ieder voor zich had nog wel wat zaken te regelen, boodschapje doen of wat prive projecten af te handelen. De bevindingen/acties van Kerr Njugary hebben we verder even op een rijtje gezet en het vervolg van de reis hebben we deze dag verder ook voorbereid want dat worden weer 2 lange dagen met veel rijden. 'S avonds gegeten bij Alie aan de strip en een borrel en nakletsen ter afsluiting bij Justice.

11 maart 7.00 ontbijt en om 7.30 in de auto met Moudou en Lamin. We gaan eerst richting onze allereerste post in Pinai. Halverwege Gambia bij de brug bij Soma even een korte stop voor fris water en wat zakken met rijst. Enkele Hoogeveense dames hebben geld ingezameld en aan ons meegegeven om in willekeurige hele arme compounds een zak rijst af te geven.

Ongeveer 6 uur na vertrek komen we in Pinai aan. (Onze post in Nanabah moeten we helaas overslaan i.v.m. tijdgebrek) Een warm welkom door de verpleegster en enkele bezoekers. We doen even een kort rondje gebouwen en moeten ook snel weer verder want voor 16.00 moeten we in Bangsang zijn voor een overleg met de RHD over de voortgang van de medicijnenvoorzieningen en toezicht vanuit de RHD op de posten in Piani en Nanabah. Uiteindelijk zijn we rond 19.00 uur in Janjanbureh waarin we in een kleine zeer eenvoudige maar kleurrijke lodge overnachten. (Het is overdag erg warm geweest en 's avond rond 20.00uur nog 41 graden. Dus veel water drinken en weinig slapen, want de volgende dag willen we weer de eerste pont (7.30 uur) bij Janjanbureh nemen naar de Noorkant van de rivier.

We bezoeken daar de medische post in Njau en vervolgens de grote gezamenlijke tuin bij de medische post. Tot onze grote vreugde zien we dat de landelijke overheid haar uitgesproken voornemen tot het bouwen van een nieuw zieknhuis bij Njau aan het realiseren is. Top een mooie ontwikkeling waar we wellicht toch net dat extra zetje destijds voor hebben gegeven. In de tuin wordt hard gewerkt en veel groenten verbouwd, het voorziet zeker in een behoefte en ook hier geldt dat toezicht op onderhoud van werk nodig blijft, het hek functioneerd, maar kan ook beter.

Na ons bezoek aan de tuin en het gesprek met de Alkaloo en een bezoekje aan een particulier initiatief voor een boerderij gaan we weer richting hotel. Onderweg stoppen we nog enkele keren voor het uitdelen van enkele zakken met rijst. Einde middag zijn we moe maar zeker voldaan, terug in ons hotel in Kololi.

13 maart We hebben deze trip 2 dagen langer dan de meeste voorgaande keren. Dat betekent de mogelijkheid voor nog wat ontspanning. De mannen van Tour du Gambia hebben in november vorig jaar 3 ambulances naar Gambia gereden en daar overhandigd 1 aan het ziekenhuis en 2 stuks aan Riders for Health. Daarnaast zijn er nadien nog lampen gekocht en verzonden voor de operatiekamers in het ziekenhuis. We willen graag zien of ze werken en of het goed bevalt. Bij aankomst bij het ziekenhuis zien we direct dat de ambulance nog volop in bedrijf is. We worden hartelijk welkom geheten door de facilitair manager van Kanjieving Hospital. Hij geeft aan ze zijn zeer blij met de lampen. Op dit moment wordt er door een groep spaanse artsen volop geopereerd en we mogen even kijken hoe de lampen daarbij zeer goed van pas komen. ( En toch is opereren en hygiene daar anders dan in Nederland)

Na het ziekenhuis gaan we ook nog even langs bij de post van Riders for Health waaraan ook 2 ambulances zijn gedoneerd. Ook deze zijn op dit moment op de basis maar worden volop ingezet. We worden met veel enthousiasme ontvangen en men is nog steeds zeer blij met de vooraf zeer goed geprepareerde ambulances ze konden direct worden ingezet. Vanuit deze post worden niet alleen de ambulances op pad gestuurd maar worden ze tevens door eigen technici onderhouden en worden ook dames opgeleid tot automonteur.

We hebben nog 1 zak rijst en brengen nog even een bezoek aan een Gambiaanse dame die Ilse (de vrouw van Martin) heeft leren kennen en waarvan we weten dat ze onlangs is bevallen van een tweeling.  Helaas heeft 1 van de 2 jongens het niet gehaald en doordat ze zwanger was heeft ze ontslag gekregen een extra steuntje in de rug kan ze met haar familie goed gebruiken.

Na dit bezoek nog even langs de houtmarkt voor enkele kleine presentjes en dat is het grootste deel van de dag al weer voorbij en nemen we aan het strand nog even een heerlijk bordje fruit bij de dames van het fruitkraampje aan het strand.

De laatste dag is inmiddels aangebroken. Moudou en Lamin hebben ons gedurende de week uiteraard met regelmaat iets verteld over hun thuissituaties en natuurlijk kennen we de dames achter deze heren en hun hun gezinnen. We moeten ze dus nog wel even bezoeken.

Daarna weer terug nog even enkele uurtjes genieten van zon, zee en strand en een lekkere laatste maaltijd bij Justice.

Ons bezoek voor 2024 aan Gambia zit erop. Weer een superleuke ervaring met elkaar. En weer inspiratie opgedaan voor een vervolg. Bedankt voor het lezen.

Martin, Winette, Janita, Marry en Gerard

Delen
Een steentje bijdragen?
Wilt u ons steunen? Word lid van onze club!