strepen

Reisverslag November 2021

We gaan voor een week naar Gambia om onze projecten aldaar te bezoeken en ons te orienteren op eventueel een  nieuw project. Deze keer gingen we met z'n drieën. Martin Jutstra, Winette Schaper en ondergetekende. Voor we kunnen vertrekken natuurlijk eerst de nodige coronamaatregelen getroffen en gaan we goed gevaccineerd op reis. Het reizen verloopt voorspoedig. We komen dezelfde dag nog aan bij ons hotel in Kololie welke blijkbaar vanwege renovatie is gesloten. Onze eerste Gambia ervaring van deze reis. Maar er wordt toch snel een ander hotel geregeld. Uiteraard hebben we nog behoorlijk trek na zo'n lange dag. In  "ons" restaurant Paradiso lukt dit. We krijgen een warme ontvangst en weer een prima hapje. Dag 1 is voorbij.

Op dag 2 starten we met een sober ontbijt maar ja er was natuurlijk ook niet op ons gerekend. Om 11.00 uur staat een 1e meeting met Lamin en Moudou gepland. Na 2 jaar was dit een emotioneel weerzien.  Daarna samen in de auto naar het Ministerie van Volksgezondheid voor een gesprek met de minister van Volksgezondheid Dr. Samateh.  We krijgen van hem een aantal projectverzoeken aangereikt om deze week te bezoeken. Na deze gesprekken gaan we ook langs bij de organisatie Riders for Health. (Een internationale stichting die ambulancezorg in Gambia regelt). Vervolgens gaan we ook nog langs Penda, zij verzorgt voor andere stichtingen correspondentie werk. Vervolgens gaan we  "Hoogeveense euro's" wisselen voor Gambiaanse dalassi. Vervolgens gaan we langs Baba Njie een oude bekende van het ministerie van Volksgezondheid. Ook hij brengt nog enkele voorstellen in om te bezoeken. Als laatste opdracht voor vandaag bezoeken we de compounds en familie van Lamin en Moudou.

Op de derde dag worden we door Moudou en Lamin om 8.30 weer opgehaald. We gaan eerst naar de post van "Goods for Gambia" waar door ons, in het voren verzonden spullen, op ons liggen te wachten. We rijden daarna door naar onze post in Pinai. Na 2 jaar was het goed om hier weer even te zijn. Het zag er goed uit en uiteraard vinden we altijd wel iets wat we toch weer willen verbeteren. Aansluitend gaan we ook nog naar onze post in Nanaba. Ook hier is men blij verrast ons te zien en ook hier zijn altijd verbeteringen mogelijk/nodig. We hebben alles genoteerd en doorgenomen met Lamin.  Hij heeft weer het nodige huiswerk de komende tijd. In het dorp in Nannaba moeten we natuurlijk even een bezoek brengen aan de gehandicapte jongen waar we met regelmaat voeding voor vragen. Het gaat hem beter mede dankzij de voeding die we steeds weer sturen.  We rijden door naar George Town waar we de nacht zullen doorbrengen in een eenvoudige maar nette lodge met een hapje eten en zelfs een koel biertje.

Dag 4 begint al om 6.30 uur  zonder douche maar met een klein maar verzorgd hapje als ontbijt. Snel verder, want we willen de ferry van 8.00 uur halen. We gaan met de ferry, want we gaan enkele posten op de North Bank bezoeken.  Onder andere een post van Baba Galleh in een klein armoedig dorp. We noteren onze bevindingen en weer door... naar het project in Njau. We hebben hier al eerder over geschreven. Wat de overheid hier inmiddels ook met onze input heeft gerealiseerd ziet er bemoedigend uit, ze zijn op de goede weg en we laten dit voorlopig "los". Direct tegenover deze post ligt een grote groentetuin die wordt beheert en gebruikt door een groot deel van de bevolking. Er wordt druk gewerkt en veel verbouwd in deze tuin. De met zorg verbouwde groentes verdorren voor ze zijn volgroeid en/of worden geplunderd door loslopend vee. We maken afspraken met de "dorpschief" wat wij zouden kunnen betekenen om deze tuin te verbeteren.

We gaan vervolgens al richting einde middag en moeten weer richting kust naar ons hotel. Onderweg bezoeken we ook nog een andere medische post die dringend onderhoud nodig heeft. We rijden terug over de nieuwe brug bij Soma. We zijn inmiddels weer terug bij ons hotel en eten als afsluiting nog even een hapje met Lamin en Moudou. Daarna even onder een simpele douche. Het was de hele dag warm +30 gr.

Op dag 5 gaan we opnieuw naar de North Bank maar nu nemen we de ferry bij Banjul, nadat we om 8.00 uur eerst ook nog even Lamin op zijn werk hebben opgepikt. We gaan naar een project dat door ministerSamateh is aangedragen. We worden na de ferry opgevangen door de Regionale Health Director. (RHD) Ze zorgen voor transport met chauffeur aan de andere kant van de ferry. Het is op dit deel waar we nu zijn een heel andere omgeving. Veel groener, akkers met meloenen en kinderen die met manden met vers geoogste pinda's op hun hoofd lopen. Er wordt hard gewerkt. In de middag worden we verwelkomt in het dorp Ker Ngaury. We worden verwelkomt door een grote groep mensen, er wordt met ons gebeden en we krijgen een duidelijke uitleg over wat het dorp en haar omgeving nodig heeft. Er is geen enkele medische voorziening op redelijke afstand. De enige redelijke voorziening is een gezamenlijk waterreservoir voorzien van enkele zonnepanelen. Een armoedig dorp met wel wat m2 beschikbaar om iets te bouwen. en een warme mentaliteit onder de bewoners. We krijgen bij vertrek als dank voor ons bezoek en aandacht enkele liters koemelk en meloenen mee. De dag is vol met nieuwe indrukken en gaan terug met de RHD voor een evaluatie. Helaas zijn we net te laat voor de ferry. Als onrustige nederlanders willen we geen 2 uur wachten en nemen we de gok en laten we ons overzetten met een klein houten vissersbootje. De heeft wel de nodige hilarische momenten tot gevolg. We worden zelfs in Banjul uit de boot gedragen.

Dag 6 wordt gevuld met nog enkele bezoeken aan o.a. 2 weeshuizen welke ook onze hulp vragen. We hebben in ieder geval enkele zakken rijst gekocht om dit in de weeshuizen achter te laten. We krijgen mooie rondleidingen en zien wat er nodig is. Aan het eind van deze middag hebben we nog even gelegenheid om nog even een korte wandeling langs de kust te doen en pootje baden in de oceaan.

De laatste dag, dag 7. We hebben nog afrondende gesprekkken met Moudou en Lamin over wat zij voor ons de komende weken nog kunnen oppakken en uitwerken. We delen nog wat tips en tops over de opzet en invulling van deze week en nemen voorlopig weer afscheid van Lamin en Moudou.  We hebben nog tijd voor wat inkopen voor de terugreis en relaxen wat bij het hotel.  We worden om 15.00 op het vliegveld van Banjul verwacht voor onze terugvlucht. Het was weer een vol programma met veel nieuwe input. We gaan onze bevindingen in Nederland verder bespreken, we zien terug op een mooie week met veel medewerking van de mensen in Gambia.  We gaan plannen maken en komen hier zeer binnenkort bij u op terug.

Het was weer een geweldige week die veel energie heeft opgeleverd.

Input Marry Bakker

Delen
Een steentje bijdragen?
Wilt u ons steunen? Word lid van onze club!